Studioul Alexandru Sahia a lăsat în urmă o producţie inegală, contradictorie, din care peste 5000 de filme rămân de defrișat la Arhiva Națională de Filme. Cum ne întâlnim astăzi cu aceste filme?
E un exercițiu posibil mai simplu pentru cei tineri, care intră în joc fără bagajul memorial al celor de vârstă matură. Pentru cei din urmă, opțiunile merg de la nostalgie la aversiune. Intersecția lor cu producția Sahia e, de fapt, intersecția memoriei personale cu narațiunile politice atent curatoriate care sunt, de fapt, aceste filme. Dar această intersecție – credem noi – poate fi utilă și suprinzătoare pentru cei care își propun să caute în filmele Sahia mai mult decât știu deja. Altfel spus, aceste filme pot fi mai mult decât instrumente de validare a prejudecăților noastre despre trecut.
Includem aici filme din producția conformist-politică a studioului, alături de exemple de documentar de autor care negociază granița comenzii politice, dar și categorii de filme așa-zis „minore”, „efemere”, comandate studioului de diverse instituții ale statului socialist. Invizibile vreme de decenii, acestea din urmă sunt azi o sursă insuficient utilizată pentru înțelegerea perioadei istorice pe care o acoperă. Privim aceste filme cu atenție la istoriile din spatele lor și deschiși către ceea ce ne pot spune astăzi: celor care vin cu experiența socialismului trăit, pregătiți să-și confrunte amintirile, și celor tineri, curioși la întâlnirea cu un trecut fără etichete.
Tab-urile AN / LOCAȚIE / TAG (în dreapta paginii) vă ajută să navigați printre filme.