În funcție de anul producției și de evenimentele săptămînii, un număr de Jurnal cinematografic săptămînal poate conține unul sau mai multe subiecte (și sub-subiecte) cu o lungime de aprox 1-4 minute fiecare. Momentele excepționale – în perspectivă politică sau larg-cetățeanească – determină ocazional creșterea duratei jurnalului pînă la două acte (aprox. 20-25’) cu subiect unic, producția unor numere speciale de tip „nr. x bis” sau a unor subiecte speciale tip „la închiderea ediției”. Organizarea internă a Jurnalului suferă modificări constante datorită mai multor factori: de la profesionalizarea echipei producătoare, la fluctuațiile presiunii ideologice și la concurența crescută din partea jurnalului de știri al tvr (și, în general, a factualului produs de televiziune). Tonul jurnalului diferă de asemenea de la un deceniu la altul: de la retorica politică abruptă a anilor ’50, trecînd printr-un mix de veracitate a imaginii și relaxare a comentariului asociate cu anii ’60, către o re-ideologizare evidentă după 1970-71.
Structura Actualității în imagini e permanent în flux: titlurile rubricilor se modifică frevent – uneori mai multe titluri ușor diferite coexistă o perioadă pentru același tip de rubrică. Dincolo de oferta tematică diferită a fiecărei săptămîni și de includerea/excluderea unor categorii de subiecte, Actualitatea… este organizată prin juxtapunerea unor rubrici fixe, în această ordine: actualitate politică; reportaj social și cultural; secțiune finală de soft news.
În 24 de ani (1950-1974), studioul Sahia produce peste 1000 de jurnale, adică – considerind o medie de 5 subiecte/nr. de jurnal – cel puțin 5000 de subiecte de jurnal cu tematică variată. În aceste condițîi, abordarea noastră în cuprinsul segmentului „jurnal cinematografic” este asumat parțială: oferim o capsulă, un model al jurnalului, deconstruit în categorii de subiecte selectate din întregul producției disponibile la Arhiva Națională de Filme. Am reținut opt categorii tematice întîlnite mai frecvent în cuprinsul jurnalelor – categorii reprezentate sub forma celor opt casete în diferite nuanțe vizibile pe bara de jos a acestui segment al platformei: ACTUALITATE POLITICĂ; AGENDA SĂPTĂMÎNII; CARNET CULTURAL; REPORTAJE; FILE DE CRONICĂ; JURNAL DE ÎNTRECERE; DE PESTE HOTARE; TALMEȘ-BALMEȘ. Fiecare categorie deschide accesul către un număr de subiecte care au fost incluse in jurnale cinematografice sub una dintre variantele de titlu corespunzătoare acestei categorii (ex. subiecte cu titlul Carnet de reporter; În focarul obiectivului; In cîteva imagini au fost incluse în categoria Reportaje).
Așa cum am procedat inițial în cazul documentarelor Sahia, aducem în atenția publică acest segment puțin cunoscut al jurnalului cinematografic cu scopul de a evidenția potențialul său ca sursă de informare și material de cercetare academică (prin coroborarea cu alte surse), care poate sprijini publicul general să înțeleagă mai bine imaginarul perioadei și îi poate inspira pe cercetătorii din domenii socio-umane să-și îndrepte atenția asupra acestui segment al producției Sahia. Tematic, includem o varietate de materiale – actualitate politică internă și internațională, actualitate culturală, cîteva segmente de soft news – care ne permit să schițăm un spectru de contexte de circulație ale jurnalului în sălile de cinema ale României socialiste în perioada menționată.
La Jurnal își fac ucenicia nume semnificative ale documentarului românesc, precum regizorii Alexandru Boiangiu, Iancu Moscu, Paula Segall, Ion Visu, Mirel Ilieșiu, sau operatorii Willy Goldgraber, Doru Segall, Francisc Patakfalvi, Jean Michel, Nicolae Marinescu, Kiamil M. Kiamil. Paginile subiectelor de jurnal selectate nu includ o casetă de „realizatori” (cazul segmentului de film documentar de pe platforma). Această absență se datoreaza faptului că atribuirea auctorialității pe genericul jurnalului se face de obicei la nivel de jurnal și nu de subiect, prin urmare identificarea echipei care a produs un subiect anume este dificilă, dacă nu imposibilă în prezent, în absența documentelor de producție – cu excepția anilor în care numele operatorilor e menționat pe genericul fiecărui subiect. Clipurile subiectelor selectate pentru platformă încep cu genericul jurnalelor care include, în cele mai multe cazuri (dar nu în toate) un segment de realizatori ai jurnalului.